Peter Porker képregényei

Peter Porker képregényei

Dredd bíró aktái 1. rész kritika

2020. július 26. - Peter Porker

Sziasztok!

Ma a Dredd bíró aktái 1. része kapcsán kialakult érzéseimet, észrevételeimet fogom nektek leírni. A képregényt a Fumax Kiadó adta ki 2020-ban. Annyira nem friss megjelenés, de csak most jutottam el idáig.

Sok Dreddet olvastam már, és mivel idáig egy 2000AD Kiadó-féle Dredd képregény jelent meg itthon, örömmel fogadtam a Dredd bíró aktái képregény bejelentését. Korábban a Minden Birodalom Elbukik című képregény (ugyancsak a Fumax adta ki) nekem hatalmas élmény volt, az volt az első Dredd, amit olvastam. Utána nem volt megállás, és elég sok Dreddet sikerült beszereznem eredeti nyelven. Láthattátok itt a blogon.

A képregény külső megjelenése pazar. Az eredeti Comp Case Files 1 megjelenését kapta, annyi különbséggel, hogy a TPB helyett ez kemény kötést kapott, nagy alapú és irtó jól néz ki. Piros-fekete alapja számomra a legszebb magyar "nem luxuskiadású" képregénnyé teszi. A kötet jó minőséget képvisel, annyi szent.

Amikor kinyitottam a képregényt, elő is jött számomra az első probléma. A képregény az elejéről kezdi Dredd történetét, az 1. progtól, 2099 eseményeitől. És ami egyből feltűnt, hogy közel egyező az oldalszáma az eredeti kiadvánnyal, viszont ebben a kötetben közel sem ugyanazok a történetek kaptak helyet. Az eredeti Comp Case Files 2-60 progokig tartalmazza Dredd történetét ('70-es évek), a magyar kiadás azonban sok helyen lukakat hagyott és bekerült a Nap, amikor meghalt a törvény című történetsor (The Day The Law Died).

Hogy mi is akkor a probléma? Egyrészt számomra a szelektálás miértje. Mert azt nem tudom megérteni, hogy valaki ízlés alapján dönti el, hogy melyik történet kerüljön ki egy gyűjteményből, és melyik maradjon. Ugyanis a facebook bejegyzések alapján így történt. Sajnos az elejéről nem tudok nyilatkozni, mert a kimaradt progokat nem olvastam. Viszont a Luna-1-ből kimaradt Elvis, a gyilkos autó története, ami szerintem egy nagyon jó hangulatú történet igen jó rajzokkal. Azt sem tudom elfogadni, hogy valami rajzilag nem üti meg a mércét, és az alapján kerül ki a könyvből, mert szerintem Ian Gibson rajzai, habár bekerültek, több helyen igen ócskák. Szerintem. Nyilván nem az én jogom eldönteni, mint ahogy azt sem az én jogom volt eldönteni, hogy több helyen azért sikerült berakni képhibás oldalt, ahol a sötét háttéren a még sötétebb alakok alig látszottak. Fekete-fehérben igen zavaró tud lenni, csak akkor ne fogjuk rá, hogy ez alapján szelektáltunk.

Na ennyit a rajzokról. A kötetben megjelent történetek szerintem több helyen már megmosolyogtatóak. Viszont nekem ez bejött. ''70-es évek, máshogy képzelték el a jövőt, mint mi mai szemmel. Az Átkozott Földdel a Kiadónak van valami más célja, mert Caligula bíró története most így előbbre került, holott az Átkozott Föld az előzménye.

Ez a képregény igazából az első olyan Fumax kötet, amiben csalódtam. Sok helyen olyan fordítással találkoztam, amik magyarul elég furán hangzottak, vagy kevésbé sikerült visszaadni az eredeti szöveget. Nyilván nem tükörfordításról kell, hogy szóljon a dolog, meg létezik alkotói szabadság, de no. A Lawgiver, mint Dredd ikonikus fegyvere, mint törvényszerző (a korábbi Dredd kötetben törvényhozó volt), vagy szemetelésért a bírság hat hónap kényszermunka. Nem keverendő a bírság szó a büntetéssel. Már hétköznapi szóhasználatban sem. Aztán a Luna-1 Olimpia történetben volt olvasható, hogy " a következő két hét során mindkét csapat vért és verítéket nem kímélve küzd majd, hogy kivívja a Hold első számú sportnemzetének rangját". Értem én, de nem inkább címét? És nekem ez a törvényőr kifejezés kicsit sok volt. Néha, egy-egy törvényőrt kicseréltem volna valami szinonimájára.

Na de hogy ne csak fikázásból álljon az élet. Az a helyzet, hogy ilyen nagy alapú könyvben nagyon jó olvasni Dredd történeteit. Brian Bolland rajzai számomra a legszebbek, amiket Dreddről láttam ebből a korszakból, és ez a kötet bővelkedik ilyenekben. A zárótörténet, A nap, amikor meghalt a törvény szerintem nagyon rendben van, önállóan is élvezhető, rendkívül vicces. Caligula bíró ámokfutása sokszor heves röhögőrohamokat tud okozni.

Igazából nem haragszom a képregényre, mert több jó pillanatot okozott, mint rosszat. És magyarul ritkaságszámba megy Dredd bíró, így várom a második kötetet, vagy az elátkozott földet. Igazából az olvasók csak nyerhetnek mindkettővel.

Sziasztok!

A bejegyzés trackback címe:

https://peterporkerkepregenyei.blog.hu/api/trackback/id/tr2616077978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása