Peter Porker képregényei

Peter Porker képregényei

Teljes Maus vélemény (spoileres)

2018. december 16. - Peter Porker

Sziasztok!

Jó pár hónapja volt egy előrendelés a Szukits kiadónál (meg másoknál) a Teljes Maus kiadványra. Akkor az egyik facebookos képregény csoportban eléggé teleszarták az üzenőfalat ezzel a megjelenéssel, korábban két-három hetente lehetett találkozni az adásvételi csoportban olyan reménytelen kérésekkel, hogy keresik a Maust. Nem is tudtam, hogy mi lehet ez, de mivel sokszor láttam, mint a Pavlov kutyája, ráböktem az előrendelés gombra, lesz ami lesz. Mint oly sokszor, amikor hallgattam a csoporttársakra, most sem sikerült csalódnom az ajánlásokban. Az e-mailek csak jöttek, jöttek, hogy csúszik a megjelenési dátum (ha jól emlékszem eleinte augusztus végére ígérték), no de végre megérkezett a Teljes Maus képregény.

Számtalanszor elmesélték már a náci Németország bűntetteit, minden évben kijön egy ilyen témájú film, könyv. Sokaknak már a könyökén jöhet ki a téma. Nekem a gyerekkorom legrosszabb filmélménye volt az iskolában kötelezően megnézendő Sorstalanság, és azt még el is kellett olvasni az érettségire, ami egyszerűen kész katasztrófa volt. Nehézkes, szerethetetlen írásmód. Tagadhatatlan, hogy a holokauszt bizonyítéka az emberi aljasságnak, a történelem egyik szégyenfoltja, de nekem visszás ezzel pénzt keresni. Erre jön ez a képregény, amiről fentebb írtam, hogy azt se tudtam, amikor kézbe vettem, mi ez, csak a hype hatására rendeltem elő. Olvasom, hogy a szereplői antropomorf állatok, egérfejű zsidók, macskafejű nácik, kutyafejű amerikaiak. Én hozzáteszem, a lengyelek meg disznók. :D

Kézbe vettem, méricskéltem, szép kiadvány, igényes borító, a hátulján színes térkép a felosztott Lengyelországról. Na lapozzunk bele. A rajz elég minimál. Mindegy, a lényeg, sok a szöveg, lesz mit olvasni. Ezek voltak az első benyomások.

Az a helyzet, hogy egyben elolvastam, annyira tetszett. A rajzok valóban minimál stílusúak, de a szomorú történet elmeséléséhez pont elegendőek. Éppen a rajzok miatt emészthető a történet, habár többször kellett szünetet tartanom, mert nagyon megrázó. A történet úgy épül fel, hogy Artie (az író) édesapjával beszélget, hogy a történetéből könyvet írjon, de képregényes formában. Eleinte jegyzetelget, majd magnószalagra veszi édesapja meséjét a háború előtti, közbeni, és utáni időkről, a fiatalkoráról, szerelmeiről, feleségéről. Jelen és múlt között ugrálunk, a jelen felemelő és sokszor humoros történései, amelyek az öreg Wladek (a mesélő) rossz személyiségéből fakadnak, szükségesek ahhoz, hogy a múltbeli tragikus eseményekből kirángasson, hogy tudjuk, valamilyen felemás, meghasonlott módon Wladek és felesége sorsa jóra fordul.

A képregény olvasása közben végig egy furcsa érzésem volt, nekem nem szimpatikus az öreg Wladek, nem őt sajnáltam, hanem akikről mesélt. A fia jellemzi nagyon szépen, amikor a fejéhez vágja, hogy a ki a fene lenne kíváncsi egy ilyen képregényre, mert Wladek "éppen olyan, mint a zsugori öreg zsidókról rajzolt rasszista karikatúra". De érzésem szerint Wladeket a háború tette olyanná, amilyen. A rokonai, barátai haláláról beszél, de közönnyel, mert máshogy nem élhette volna túl ezt a tragédiát. Amikor Auschwitzba kerül, egy barátja, Abraham megjegyzi: "Innen csak egyetlen út van kifelé... azokon a kéményeken keresztül." Majd a mesélő Wladek a fiához szólt: "Abrahamot nem láttam többé... gondolom ő is a kéményen át távozott."

Letehetetlen olvasmány a Maus, és nagyon közel került a szívemhez. Nem is tudok most többet írni róla. Vegyétek meg, olvassátok el, nagyszerű.

A Teljes Maus képregényt írta Art Spiegelman (első megjelenés 1980.) Kiadta a Libri Könyvkiadó Kft., 2018., 296 oldalon. A képen a kiadvány borítója általam kicsit átszerkesztett verziója.

A bejegyzés trackback címe:

https://peterporkerkepregenyei.blog.hu/api/trackback/id/tr1114490538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása